Bubur soba - diet tanpa membahayakan kesihatan

soba untuk penurunan berat badan

Soba sudah biasa kepada kita semua sejak zaman kanak-kanak. Ini adalah bubur yang mengandungi sejumlah besar unsur surih, vitamin dan protein yang berguna. Sekali soba ditanam oleh sami Yunani, yang mana ia mendapat namanya. Ini, sangat pertapa dalam makanan, orang menggunakan soba setiap hari. Dia memberi mereka kekuatan, kesihatan dan membersihkan semangat. Ia disyorkan kepada orang yang sakit dan lemah. Hari ini ia ditanam di mana-mana. Ia adalah salah satu daripada beberapa bijirin yang tidak pernah diubah suai secara genetik atau dirawat dengan racun perosak.

Jika cermin memberi petunjuk kepada anda bahawa sudah tiba masanya untuk menurunkan berat badan dan menjalani diet, fikirkan tentang diet soba. Soba bukan sahaja akan membantu menghilangkan pound tambahan, tetapi juga membersihkan badan, memperbaiki pencernaan, keadaan kuku dan rambut. Keras pada citarasa, diet ini sihat.

Intipati diet soba

Caranya mudah: ambil segelas soba dan tuangkan dua gelas air mendidih semalaman. Tutup mangkuk dengan soba dengan penutup dan balut dengan tuala supaya haba keluar perlahan-lahan. Lebih ringan soba, lebih berguna diet. Yang paling berani boleh membeli, bukannya bubur soba goreng, bukan bijirin goreng, warna sedikit kehijauan. Adalah penting untuk mengukus daripada merebus soba, kerana apabila dimasak, kanji, yang dicerna untuk masa yang lama, berubah menjadi glukosa yang mudah dihadam.

Pada waktu pagi, anda boleh makan bubur kukus seberapa banyak yang anda mahu, atau lebih tepat, seberapa banyak yang anda boleh. Tidak mustahil untuk menambah garam dan menambah apa-apa rempah lain, serta meletakkan mentega dalam bubur. Satu-satunya perkara yang dibenarkan ialah satu liter kefir rendah lemak setiap hari. Syarat untuk menambah kefir kepada diet adalah seperti berikut: soba dan kefir mesti dipisahkan antara satu sama lain dengan selang masa satu jam. Jika ia benar-benar tidak tertanggung, anda boleh makan satu buah rendah kalori setiap hari, ia boleh menjadi epal atau oren. Pada siang hari, anda boleh makan soba bila-bila masa anda mahu. Tetapi hanya sehingga enam petang, maka anda perlu beralih kepada air.

Adalah lebih baik untuk minum teh hijau tanpa gula - 2-3 cawan sehari, teh hijau dalam kuantiti yang berlebihan tidak lagi berguna. Anda boleh minum secawan kopi asli yang lemah pada waktu pagi. Dan, sudah tentu, anda perlu minum air, sekurang-kurangnya dua liter sehari. Air akan membantu badan dengan cepat mengeluarkan toksin dari badan, yang terbentuk hasil daripada pembersihan. Kekurangan air boleh mencetuskan mabuk, jadi sangat penting untuk diminum pada mulanya. Untuk fungsi usus yang optimum, minum segelas air suam pada waktu pagi semasa perut kosong, anda boleh makan selepas 40-50 minit.

Masa diet maksimum ialah 7-10 hari, anda boleh mengulanginya dalam sebulan.

Keserasian diet dengan makanan lain

Masalah utama diet ini adalah kekurangan garam dan jumlah gula terkecil, hanya yang terkandung dalam soba sendiri. Apabila garam dan gula tidak masuk ke dalam badan untuk masa yang lama, anda mungkin berasa lemah, loya, pening. Jika anda secara psikologi dan fizikal sukar untuk menanggungnya, maka anda boleh menambah bahan tambahan kepada diet soba.

buah-buahan kering. Buah-buahan kering melengkapi soba dengan baik, membantu menurunkan berat badan. Ini termasuk kismis, aprikot kering, epal dan pear kering, kurma dan prun. Makan beberapa buah beri sehari (segenggam kismis, 4-5 kurma atau prun, 7-8 keping aprikot kering). Cuba simpan sekurang-kurangnya setengah jam antara mengambil bubur dan buah-buahan kering. Kunyah beri untuk masa yang lama dan berhati-hati, ini akan mengurangkan rasa lapar.

Jus. Ideanya adalah untuk minum jus buah-buahan dan sayur-sayuran antara waktu makan. Minum gelas pertama setengah jam selepas sarapan, yang kedua selepas 2 jam, kemudian setengah jam selepas makan tengah hari dan setengah jam sebelum makan malam, gelas terakhir boleh diminum sejam sebelum tidur. Jus hendaklah diperah segar, setiap kali jus atau campurannya berbeza. Jeruk yang berguna dan, terutamanya, jus limau gedang. Jus kubis, bit dan saderi boleh dicampur dengan jus epal, pir atau lobak merah. Jus akan membekalkan badan anda dengan vitamin yang hilang, dan otak anda dengan glukosa dan fruktosa, ia akan memberi anda tenaga dan membantu mengurangkan tekanan badan daripada diet.

Sayang. Diet soba menganggap ketiadaan gula. Akibat yang tidak menyenangkan dari fakta ini mungkin penurunan dalam aktiviti mental, kerana glukosa adalah makanan untuk otak. Di samping itu, anda mungkin mengalami kelemahan, loya, pening. Sekiranya tidak dapat ditanggung tanpa gula-gula, anda boleh menambah minuman madu kepada soba. Untuk melakukan ini, tambah satu sudu teh madu ke segelas air. Anda boleh minum tidak lebih daripada dua gelas sehari. Jika anda memutuskan untuk memulakan pagi dengan minuman, meminumnya pada perut kosong, maka anda boleh mula makan hanya selepas 3-4 jam. Tidak digalakkan meminum minuman madu lewat daripada 4 jam sebelum tidur.

Kesan diet soba pada badan

Soba dianggap sebagai salah satu bijirin yang paling sihat. Ia kaya dengan vitamin B, serta vitamin PP dan P. Ia mengandungi peratusan tinggi zat besi, fosforus, iodin, dan kalsium. Protein yang terkandung dalam soba adalah serupa dengan sifat protein yang terkandung dalam daging dan mengandungi sejumlah besar asid amino. Soba mengawal fungsi usus dan hati, menguatkan dinding saluran darah, menurunkan kolesterol, menguatkan rambut dan kuku, dan memperbaiki keadaan kulit. Oleh itu, diet soba bukan sahaja melegakan anda daripada berat badan tambahan, tetapi juga mempunyai kesan yang baik pada seluruh badan. Doktor mengesyorkannya kepada orang yang terdedah kepada alahan.

Tetapi, seperti mana-mana mono-diet, soba juga mempunyai tolak - ketiadaan garam dan gula dalam diet. Kekurangan garam boleh menyebabkan sakit kepala, penurunan tekanan darah, dan kelemahan. Kekurangan gula adalah kekurangan glukosa. Sedangkan glukosa adalah makanan untuk otak, dan kekurangannya akan nyata dalam keadaan hilang akal, penurunan aktiviti mental, penurunan kepekatan dan gangguan ingatan. Anda mungkin didatangi oleh keinginan yang sangat kuat untuk makan sepotong manis. Dalam keadaan sedemikian, anda boleh cuba memasukkan madu ke dalam diet, seperti yang diterangkan di atas.

Keluar daripada diet

Diet bukanlah fenomena jangka pendek, ia adalah cara hidup. Untuk tidak menaikkan semula kilogram yang hilang, anda harus terus mengikuti diet yang sihat pada masa hadapan. Sejurus selepas diet soba, masukkan makanan lain ke dalam diet secara beransur-ansur. Sesungguhnya, setelah bercerai susu dari garam, anda akan menjadi makanan yang kurang masin. Jumlah makanan yang boleh anda makan pada satu masa akan berkurangan apabila perut mengecut sedikit. Keesokan paginya selepas diet, makan telur atau sedikit keju kotej dengan teh. Beberapa minggu selepas diet, jangan melebihi norma 1500 kcal sehari. Makan lebih sayur-sayuran dan buah-buahan, elakkan berkanji, berlemak dan manis. Makan makanan kecil.

Keputusan Diet

Oleh kerana kekurangan garam dalam diet, dalam dua hari pertama anda akan kehilangan satu hingga dua kilogram. Baki kilogram akan hilang kerana membersihkan badan dari toksin dan pemecahan lemak badan. Secara purata, ia akan mengambil masa dari lima hingga tujuh kilogram. Tetapi kerana sebahagian daripada kilogram akan hilang kerana air dan toksin, cuba untuk tidak makan banyak garam, yang mengekalkan air dalam badan, selepas meninggalkan diet, di samping itu, makan lebih banyak makanan yang kaya dengan serat, mereka tidak akan membenarkan. badan kepada tersangkut.

Kontraindikasi

  1. Pemakanan adalah kontraindikasi pada pesakit diabetes mellitus
  2. Ia tidak disyorkan untuk mengikutinya untuk orang yang mempunyai pelbagai proses keradangan di dalam badan, terutamanya di saluran gastrousus.
  3. Ia boleh mencetuskan gastritis, disebabkan oleh persekitaran berasid kefir.
  4. Diet adalah kontraindikasi untuk orang yang mengalami hipotensi.
  5. Dilarang untuk wanita hamil dan menyusu.

Ulasan Diet Buckwheat

Secara umum, ulasan positif tentang diet soba jauh lebih negatif. Dalam kebanyakan kes, orang yang menurunkan berat badan berjaya menurunkan 5-7 kilogram seminggu. Bagi mereka yang pergi bersukan pada masa yang sama, penurunan berat badan dalam beberapa kes mencapai 10 kg. Tetapi ada juga agak ramai yang hanya kehilangan 2-3 kg, kilogram ini berkemungkinan akan kembali kerana air. Kebanyakan mereka yang menurunkan berat badan menunjukkan peningkatan dalam keadaan kulit, jerawat hilang, kuku dan rambut menjadi lebih kuat.

Ingat bahawa apa-apa diet adalah tekanan untuk badan. Ia adalah lebih berguna untuk mula-mula membangunkan tabiat pemakanan yang sihat. Sebelum anda memulakan diet, pastikan anda sihat, dapatkan nasihat doktor anda. Bersedia secara moral. Dan mula berdiet dan mengemas kini almari pakaian anda.