Senaman yang paling berkesan untuk penurunan berat badan

Untuk angka yang harmoni, anda bukan sahaja memerlukan diet, anda perlu memilih latihan yang paling berkesan untuk menurunkan berat badan. Tetapi ingat bahawa adalah sangat penting untuk mengambilnya dengan cara yang seimbang untuk menilai kemungkinan sebenar. Kadang-kadang latihan paling mudah untuk menurunkan berat badan memberikan hasil yang terbaik, jika hanya kerana lebih mudah bagi seseorang untuk belajar cara melaksanakannya dengan betul. Banyak bergantung pada jenis gaya hidup seseorang secara umum. Jadi, pada masa yang sama, diet dan senaman untuk menurunkan berat badan memberikan kesan yang maksimum. Walau bagaimanapun, diet yang ketat dan latihan kekuatan tidak serasi, yang sudah mengenakan sekatan dan memaksa seseorang untuk mencari kaedah lain. Pertimbangkan senaman yang perlu dilakukan untuk menurunkan berat badan dalam satu kes atau yang lain.

senaman menurunkan berat badan

Latihan untuk pemula

Pakar mengesyorkan memilih kompleks mudah untuk setiap hari, terutamanya jika seseorang tidak mempunyai kecergasan fizikal khas. Mengapa tidak membuat perkara lebih sukar? Kerana tugas yang terlalu kompleks mengurangkan motivasi untuk latihan selanjutnya, apatah lagi fakta bahawa otot yang tidak terbiasa dengan beban sedemikian boleh menjadi radang dan sakit.

Banyak bergantung pada berapa banyak masa pada siang hari untuk menumpukan kepada sukan. Jika pergi ke gim tidak bersenam langsung, maka anda boleh melakukan senaman di pejabat. Pergerakan sedemikian untuk penurunan berat badan boleh dilakukan oleh pemula. Dan sesetengahnya boleh dilakukan walaupun tanpa disedari oleh orang lain. Sebagai contoh, anda boleh menarik perut anda dengan kuat (untuk menguatkan otot perut), anda boleh menegangkan punggung anda secara berkala tanpa bangun dari meja. Apakah latihan lain yang boleh dilakukan di pejabat? Malah squats kecil dianggap cukup berkesan (cukup untuk melakukan 10-15 kali setiap dua jam). Sesetengah pakar percaya bahawa membongkok dan menghirup (dengan usaha) perlu dilakukan. Selepas itu, anda boleh mengurut leher anda dengan mudah untuk meningkatkan aliran darah. Sudah tentu, jika pihak berkuasa melihat set latihan sedemikian untuk penurunan berat badan di tempat kerja dengan merendahkan.

Senaman yang sama boleh dilakukan di rumah. Lebih-lebih lagi, dalam kes ini, latihan harian untuk penurunan berat badan boleh dilakukan pada bola besar - fitball. Dalam kes ini, ia memainkan peranan yang sama seperti kerusi pejabat, anda boleh bergantung padanya. Dengan itu, anda boleh melakukan senaman petang dan pagi untuk menurunkan berat badan, memperuntukkan kira-kira 20 minit untuk mereka. Dari masa ke masa, anda boleh meningkatkan tempoh mereka kepada setengah jam, meneka selang antara mereka dan makan supaya sekurang-kurangnya satu jam. Setiap kali latihan fizikal untuk menurunkan berat badan ini mesti dilengkapkan dengan regangan - regangan. Ia juga dilakukan semasa duduk di atas fitball, mengekalkan postur yang betul dan membuat sedikit kecondongan badan ke arah yang berbeza.

Walaupun dalam bentuk yang dipotong, senaman penurunan berat badan sedemikian dalam seminggu boleh mengurangkan berat badan sebanyak 1 kg, dengan syarat pemakanannya juga betul.

Latihan kekuatan untuk penurunan berat badan: papan dengan pengubahsuaian

Terdapat kaedah yang berbeza untuk mengurangkan berat badan berlebihan. Walau bagaimanapun, tidak mungkin sesuatu dapat dibandingkan dengan latihan kekuatan dari segi keberkesanan. Ini adalah senaman untuk penurunan berat badan yang cepat. Mereka dilakukan menggunakan cengkerang tambahan. Walaupun terdapat beberapa latihan yang tidak memerlukan apa-apa lagi. Sebagai contoh, ini adalah papan klasik. Ini adalah nama latihan statik universal. Ia sesuai untuk mereka yang, atas sebab tertentu, tidak boleh kerap pergi ke gim, tetapi ingin menurunkan berat badan. Papan mempunyai dua kelebihan - ia tidak mengambil banyak masa dan merupakan latihan yang sangat berkesan.

Mengapa dia menyediakan penurunan berat badan? Kerana dalam proses pelaksanaannya, semua otot bekerja, walaupun beban terbesar jatuh, mungkin, pada otot perut dan punggung. Pertama sekali, pengumpulan lemak meninggalkan bahagian bawah abdomen, dan hanya kemudian pinggang mula berkurangan, kerana otot sisi juga terlibat. Untuk mencapai hasil terbaik, perlu menarik perut semasa latihan.

Kerja otot gluteal juga penting. Ini membolehkan anda menghilangkan selulit dan mengetatkan bentuk dengan baik. Ya, dan otot kaki melibatkan hampir semua, dari betis hingga paha, jadi kaki juga menjadi lebih langsing. Dan, akhirnya, latihan ini, walaupun ia tidak menyumbang kepada penurunan berat badan tangan, tetapi flabbiness hilang, dan mereka kelihatan lebih menarik.

Versi klasik papan kelihatan seperti ini: berdiri dalam kedudukan berbaring (dilakukan di atas permukaan keras atau tikar yoga, titik rujukan adalah kaus kaki dan siku), maka anda perlu bersandar pada lengan bawah anda, manakala kepala anda harus selaras dengan tulang belakang, tetapi anda tidak perlu melihat ke atas, tetapi ke bawah. Adalah penting untuk memantau kedudukan punggung supaya lurus dan punggung bawah tidak melengkung. Kaki juga harus kekal lurus. Lebih-lebih lagi, semakin dekat kaki digerakkan, semakin sukar untuk melaksanakannya, yang akan meningkatkan kecekapan. Di sini dalam kedudukan yang tegang (dan otot perut juga harus tegang) anda perlu tinggal untuk masa tertentu - pada mulanya, pada masa ini badan akan menggeletar akibat terlalu banyak tenaga.

Latihan ini mesti dilakukan setiap hari. Adalah disyorkan untuk bermula dengan 20-30 saat, bergantung pada tahap kecergasan fizikal. Secara beransur-ansur, anda perlu meningkatkan tempoh latihan. Dari masa ke masa, anda boleh mencapai sehingga 120 saat. Dan anda boleh mengubah suai latihan. Untuk melakukan ini, dari kedudukan ini, tanpa membantu diri anda dengan kaki anda, pergi ke sekeliling bilik 3 kali.

Latihan terbaik untuk penurunan berat badan dilakukan dengan dumbbells, iaitu, dengan berat. Ini mungkin bar yang telah disebutkan, hanya dalam kes ini tangan diletakkan di atas lantai tanpa melepaskan dumbbell. Oleh kerana senaman sedemikian akan kelihatan lebih mudah setiap hari, anda boleh merumitkannya dengan mengangkat lengan anda secara bergantian dengan dumbbell, membengkokkannya pada siku dan berlama-lama dalam kedudukan ini selama 2 saat. Pada asasnya semua latihan ini untuk penurunan berat badan seluruh badan. Dan bagaimana untuk menghilangkan "pengumpulan" di mana-mana kawasan masalah?

Apa yang perlu dilakukan untuk menurunkan berat badan anak lembu?

Ia berlaku bahawa dengan angka yang cukup kencang, kaki kelihatan tebal kerana betis penuh. Dalam kes sedemikian, latihan penurunan berat badan tidak sepatutnya menjadi kuasa, kerana dalam kes ini kaki akan dipam ke atas, sementara mereka tidak akan kelihatan langsing, apatah lagi fakta bahawa ketidakseimbangan yang tidak diingini mungkin muncul. Di samping itu, kelas tersebut harus termasuk latihan am untuk penurunan berat badan. Maka latihan akan menjadi harmoni. Dalam pengertian ini, banyak asana yoga sangat berguna. Mereka meningkatkan keanjalan otot secara umum, dan menguatkan belakang, dan menjadikan kaki lebih langsing.

Jika latihan biasa untuk penurunan berat badan dilakukan pada kadar yang sengit, maka pilihan yang lebih lembut dipilih untuk betis. Beberapa pendekatan dibuat dengan rehat tertentu supaya tidak berlaku sawan dan akibat lain yang tidak diingini. Dari peralatan sukan tambahan, anda boleh menggunakan fitball atau platform langkah yang telah disebutkan, yang di rumah boleh digantikan dengan bangku kecil yang stabil.

Selain itu

Regangan adalah latihan yang penting - satu langkah klasik ke hadapan, tangan diletakkan pada punggung, kaki perlahan-lahan dibengkokkan, dan kaki yang satu lagi bersandar pada lantai. Mereka kekal dalam kedudukan ini selama 30 saat, kemudian tukar kaki. "Basikal" klasik tidak kurang berguna - dalam kedudukan terlentang, dengan kaki bengkok di lutut, mereka meniru pergerakan seperti ketika menunggang basikal. Pastikan anda menarik stoking anda ke arah anda. Apabila menggunakan platform langkah, anda boleh memanjatnya seperti langkah biasa, sambil meletakkan kaki anda dengan cara yang berbeza, lurus dan menyerong, untuk menggunakan lebih banyak otot dan melatih kaki anda pada masa yang sama, ini akan meningkatkan peredaran darah.

Berjalan di tempat yang kerap dan mencangkung juga boleh dimasukkan dalam program senaman di rumah seperti itu. Lama kelamaan, ia tidak akan mengambil masa 20 minit, tetapi setengah jam, tetapi ini akan membantu untuk sentiasa kekal dalam bentuk, meningkatkan peredaran darah dan mengelakkan vena varikos, apatah lagi melangsingkan kaki, yang dengan sendirinya adalah hasil yang menyenangkan.