Apakah diet keto untuk penurunan berat badan?

Diet keto pada asalnya bertujuan untuk pencegahan penyakit, tetapi hari ini ia berkesan digunakan untuk penurunan berat badan. Intipatinya terletak pada penurunan mendadak dalam jumlah karbohidrat yang digunakan, akibatnya tenaga yang diperoleh daripada pecahan lemak badan dimakan.

Apabila merancang untuk menggunakan diet keto untuk memerangi berat badan berlebihan, adalah penting untuk mengetahui kepada siapa diet yang dicadangkan itu ditunjukkan, sama ada terdapat kontraindikasi, cara membuat menu, apakah keputusan yang boleh dicapai.

Diet keto - apakah itu?

Diet keto merujuk kepada diet rendah karbohidrat, dengan peningkatan jumlah lemak dalam diet, yang membawa kepada keadaan ketosis. Apabila mengagihkan nutrien dalam diet harian, adalah bernilai memperuntukkan kira-kira 55% untuk lemak, memberikan 35% kepada protein dan meninggalkan hanya 10% untuk karbohidrat, dan sehingga 8% harus diperoleh daripada serat.

Nisbah nutrien ini bukan tipikal untuk diet rendah karbohidrat tradisional. Namun, kesan penggunaannya agak tinggi. Ini disahkan oleh video di bawah.

Teknik inovatif digunakan bukan sahaja oleh amatur, tetapi juga oleh atlet profesional, termasuk pembina badan. Bagi kebanyakan orang, diet keta telah menjadi cara hidup baru.

Ciri-ciri Diet

Pada mulanya, diet, ciri diet keto, bertujuan untuk pesakit yang menjalani pemulihan selepas pembedahan. Kemudian, keputusan cemerlang yang diperoleh digunakan dalam dietetik. Mengikuti diet keto, seseorang menolak sepenuhnya semua karbohidrat cepat, paling kompleks, minuman berkafein. Akibatnya, badan masuk ke dalam keadaan tertekan, dipanggil ketosis, dan mula aktif menghasilkan aseton.

Dalam keadaan ketosis, badan menerima tenaga bukan daripada glukosa, yang datang setiap hari dengan karbohidrat, tetapi akibat daripada pecahan lemak. Lipid diubah menjadi badan keton, asid lemak, yang menjadi sumber tenaga utama. Pengeluaran badan keton hanya bermula dengan kekurangan glukosa. Ini adalah nama molekul yang bertanggungjawab untuk pengangkutan tenaga.

Pengurangan mendadak dalam pengambilan karbohidrat membawa kepada peningkatan kadar pembebasan asid lemak daripada rizab badan. Kebanyakan asid memasuki hati, di mana, selepas pengoksidaan, ia berubah menjadi badan keton. Terima kasih kepada ini, badan menerima tenaga yang diperlukan. Keton dengan mudah melepasi halangan darah-otak, memastikan fungsi otak yang cekap tanpa kehadiran glukosa.

Keadaan ketosis juga boleh dicapai dengan bantuan puasa. Walau bagaimanapun, kekurangan unsur mikro dan makro yang berpanjangan menyebabkan masalah kesihatan yang serius. Diet ketogenik membolehkan anda menurunkan berat badan tambahan tanpa membahayakan badan.

Prinsip Utama Diet Ketogenik

makanan untuk diet keto

Diet keto dianggap sebagai cara universal untuk meningkatkan kesihatan anda, disyorkan untuk onkologi, epilepsi, membantu menghilangkan lemak subkutan, meningkatkan kelegaan semasa bermain sukan. Apabila menyusun diet, disyorkan untuk mematuhi kriteria berikut:

  • penggunaan minimum makanan yang mengandungi karbohidrat;
  • pengecualian daripada diet gula, makanan yang mengandungi gula;
  • pematuhan dengan rejim minum;
  • penggunaan lemak berkualiti;
  • memasuki keadaan ketosis.

Sekiranya prinsip pemakanan ketogenik diperhatikan, proses metabolik disusun semula. Badan menerima jumlah tenaga yang diperlukan, dan rizab lemak yang tidak diingini mencair. Oleh kerana ketiadaan karbohidrat dalam diet, lonjakan insulin dikecualikan, dan proses penurunan berat badan dipercepatkan.

Apakah keputusan yang boleh diperolehi

makanan dan diet keto untuk penurunan berat badan

Metodologi pemakanan ketogenik agak kontroversi. Keberkesanannya adalah disebabkan oleh ciri-ciri berikut:

  • selepas badan memasuki keadaan ketosis, kadar pengangkutan lemak untuk kegunaan seterusnya dalam bentuk tenaga meningkat dengan ketara;
  • transformasi lemak, protein (glukoneogenesis) memerlukan lebih banyak tenaga daripada transformasi karbohidrat, masing-masing, penggunaan kalori harian meningkat;
  • walaupun ketiadaan karbohidrat dalam diet, rasa kenyang tidak meninggalkan mereka yang menggunakan diet keto.

Dengan mengikuti prinsip asas pembentukan diet, adalah mudah untuk menurunkan berat badan tanpa mengalami rasa lapar yang berterusan.

Jenis diet keto

perkadaran makanan untuk diet keto

Pakar membezakan antara tiga jenis pemakanan ketogenik:

  1. Diet klasik adalah pilihan yang paling popular, yang melibatkan penyusunan diet mengikut prinsip standard. Menu termasuk jumlah maksimum lemak, sederhana - protein, rendah - karbohidrat. Pilihan ini relevan untuk mereka yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif, tidak merancang untuk meningkatkan tahap aktiviti fizikal.
  2. Disasarkan - karbohidrat dimakan pada waktu tertentu dalam sehari dalam jumlah yang sangat terhad. Pemuatan karbohidrat hanya dibenarkan pada hari latihan untuk meningkatkan daya tahan, prestasi kekuatan, menambah rizab tenaga.
  3. Kitaran - jenis diet ini serupa dengan penggantian protein-karbohidrat. Memuatkan karbohidrat hanya dibenarkan pada hari-hari aktiviti fizikal yang tinggi, dengan jadual kerja yang sibuk, dalam situasi sukar yang lain. Pada hari pemuatan, jumlah karbohidrat tidak boleh melebihi 7 g setiap kilogram berat, dan jumlah lemak dikurangkan dengan meningkatkan jumlah makanan protein.

Jenis diet kitaran disyorkan untuk atlet profesional, orang yang bekerja dengan tekanan mental, fizikal yang tinggi, semasa tempoh sakit, beban kerja yang serius.

Apabila memilih jenis diet, anda harus bermula dengan versi klasik, dan dalam beberapa tempoh beralih kepada jenis kitaran yang disasarkan.

Petunjuk untuk diet keto

makanan dan diari makanan untuk diet keto

Pemakanan ketogenik adalah relevan bagi mereka yang ingin mengurangkan berat badan tanpa melakukan senaman fizikal tambahan atau menyesuaikan berat badan, memberikan kelegaan tanpa latihan kekuatan, membina otot. Cara paling mudah untuk mengekalkan diet sedemikian adalah pencinta makanan berlemak, kerana mereka tidak akan mengalami ketidakselesaan selepas menyesuaikan diet.

Teknik ini sangat popular di kalangan atlet dengan sejumlah besar beban aerobik, jika perlu, pengulangan besar latihan dengan berat badan yang rendah. Oleh kerana kekurangan glikogen, latihan kekuatan akan menjadi sukar.