Adakah mungkin untuk menurunkan 7 kg dalam seminggu?

Apabila mencipta menu yang optimum, perlu dipertimbangkan bahawa kehilangan 7 kg dalam seminggu adalah mungkin. Adalah paling munasabah untuk membina pelan pemakanan yang betul selama sebulan untuk menurunkan berat badan tanpa menjejaskan kesihatan anda dan tanpa kulit kendur berikutnya.

Ia adalah perlu untuk menggabungkan diet dengan senaman untuk menegangkan kulit dan kehilangan pound tambahan yang dibenci. Menurut kaedah India, menggunakan pelbagai herba dan decoctions untuk penurunan berat badan, agak mungkin untuk kehilangan 7 kg dalam 7 hari. Anda juga boleh menggunakan diet air, di mana anda dibenarkan minum hanya air dengan lemon selama beberapa hari untuk menurunkan berat badan. Walau bagaimanapun, diet ini sesuai untuk orang yang sihat tanpa penyakit kronik yang serius.

Diet air

diet air untuk penurunan berat badan

Diet 7 hari membolehkan anda kehilangan 7 kg dalam seminggu. Kaedah Amerika ini membolehkan anda menurunkan berat badan dengan cepat.

Semua hari yang dihabiskan untuk diet hendaklah berdasarkan menu berikut:

  • Sarapan pagi pertama - segelas air suam dengan lemon;
  • Sarapan pagi kedua - oat dengan air tanpa gula;
  • Makan tengah hari - sup ayam;
  • Makan malam – saderi segar (sup saderi) atau segelas air dengan lemon.

Sepanjang hari untuk menurunkan berat badan anda perlu minum sehingga 3 liter air setiap hari, kerana pemakanan air membuang semua sisa dan toksin dari badan, dengan itu membersihkan badan.

Bagi orang yang mempunyai penyakit buah pinggang, diet air untuk penurunan berat badan adalah kontraindikasi.

Diet kefir selama seminggu

diet kefir untuk penurunan berat badan

Diet kefir dianggap sebagai salah satu yang paling bermanfaat untuk tubuh secara keseluruhan dan untuk saluran gastrousus manusia. tetapi yang paling penting, ia membantu anda menurunkan berat badan yang banyak. Diet berasaskan minuman susu yang ditapai membantu menguatkan sistem imun dan mudah mengenyangkan badan, sekali gus meredakan rasa lapar. Dengan kefir anda boleh menurunkan berat badan tolak 5-7 kg dalam 5 hari.

Menu diet kefir:

  • Isnin. Satu liter kefir dan 2 kentang panggang. Minum cecair lain semasa diet kefir tidak digalakkan. Air mineral tulen tanpa gas adalah pengecualian;
  • Selasa. Satu liter kefir dan 200 gram produk dadih rendah lemak;
  • Rabu. Satu liter kefir dan epal bakar;
  • Khamis. Satu liter kefir dan segelintir beri segar atau buah-buahan mengikut musim;
  • Jumaat. Satu liter kefir dan buah-buahan;
  • Sabtu adalah hari air, anda hanya boleh minum air mineral, tetapi tanpa gas;
  • Ahad - buah-buahan dan kefir.

Selepas menghabiskan hari-hari anda dalam diet, anda tidak sepatutnya membuang diri anda pada makanan; anda perlu memasuki diet anda dengan lancar, dan yang terbaik adalah mengambil sebagai asas sistem pemakanan yang betul untuk mengekalkan hasil.

Diet musim bunga selama 7 hari

diet musim bunga selama tujuh hari

Anda boleh menurunkan berat badan dari 4 hingga 7 kg dalam 7 hari dengan mengikuti kaedah mata air berasaskan air. Intipati teknik ini adalah untuk mengambil sayur-sayuran dan buah-buahan segar, serta puri sayuran dan sup.

Menu anggaran untuk pemakanan musim bunga:

Isnin

  • Sarapan pagi - mana-mana sayur-sayuran kukus - asparagus atau bit, tanpa menambah garam atau rempah;
  • Makan tengah hari – sepinggan apa-apa hidangan cecair, lebih baik sup sayur-sayuran;
  • Makan malam – roti bakar rai dan segenggam buah beri segar.

Selasa

Hari air - minum sejumlah besar cecair - sehingga 2. 5 liter sehari.

Rabu

  • Sarapan pagi - buah-buahan segar dan beri;
  • Makan tengah hari - puri sayuran;
  • Makan malam – salad buah-buahan ringan, berpakaian dengan yogurt rendah lemak.

Khamis

Diet air - minum minuman madu-lemon, anda boleh menambah halia;

Jumaat

  • Sarapan pagi - telur rebus;
  • Makan tengah hari - salad ringan dengan arugula dan tomato;
  • Makan malam - koktel pembakar lemak berasaskan halia.

Sabtu

Hari puasa pada kefir dan epal bakar.

Ahad

  • Sarapan pagi - 150 gram keju kotej;
  • Makan tengah hari - sup sayur-sayuran - puri;
  • Makan malam - minuman madu.

Pemakanan mengikut kaedah India

makanan mengikut kaedah India

Diet ini membolehkan anda kehilangan sehingga 5 kilogram dengan pengambilan biasa produk seperti beras. Bijirin ini mengandungi senarai lengkap asid amino yang sangat bermanfaat untuk tubuh. Kami membahagikan menu kepada 3-4 hidangan.

Menu mengikut kaedah penurunan berat badan India:

  • Isnin. 200 gram beras tanpa garam.

Diet 7 kg dalam 14 hari. Diet "Pyramid": makan segala-galanya dan kehilangan 7 kg dalam 2 minggu

piramid diet untuk penurunan berat badan

Kaedah mudah untuk menurunkan berat badan "Pyramid" membolehkan anda menurunkan berat badan tanpa melepaskan makanan kegemaran anda. Diet tidak membayangkan sekatan yang ketat dan agak lembut, tetapi pada masa yang sama berkesan. Dalam 14 hari ia mengambil masa dari 6 hingga 9 kg, secara purata kira-kira 7-8 kg. Hasil minimum ialah 3 kg. Dalam jumlah - sehingga 2-4 cm dari pinggang dan pinggul.

Sistem pemakanan ini membolehkan anda mencapai hasil yang mengagumkan dalam masa yang singkat, menstabilkan tekanan darah dan mengurangkan risiko menghidap diabetes, dan menggalakkan pembentukan tabiat pemakanan yang sihat.

Diet berlangsung tepat 14 hari, atau 2 minggu. Pada masa ini, anda harus mematuhi peraturan dengan ketat dan tidak melanggar rutin. Sukan akan mempercepatkan penurunan berat badan. Adalah dinasihatkan untuk menumpukan sekurang-kurangnya 30 minit untuk aktiviti fizikal setiap hari. Ini boleh berjalan pantas selama setengah jam, latihan kekuatan, regangan, senaman, berenang.

Peraturan diet

Sistem Piramid menawarkan empat kali makan sehari tanpa snek tambahan. Tabiat memintas kepingan dalam larian mesti ditinggalkan dengan ketat. Anda hanya perlu makan makanan sambil duduk di meja, mengunyahnya dengan teliti. Adalah disyorkan untuk mengambil dos terakhir 2-4 jam sebelum tidur.

Pengambilan kalori harian ialah 1200-1400 kcal. Selepas menamatkan diet - 1800-2000 kcal, tidak lebih. Pemakanan semasa tempoh penurunan berat badan hendaklah berdasarkan prinsip piramid makanan.

Piramid makanan

makanan diet untuk penurunan berat badan

Apabila menyusun diet anda, anda harus dipandu oleh piramid makanan. Lebih dekat dengan pangkalan produk terletak, lebih kerap ia boleh dimasukkan ke dalam menu. Anda boleh minum air sepanjang hari tanpa sekatan. Adalah lebih baik untuk mengukus, mendidih, membakar hidangan dan menambah minimum garam dan perapan.

  • Asas piramid adalah sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak berkanji. Mereka boleh dimasukkan ke dalam setiap hidangan. Untuk senarai lengkap sayur-sayuran bukan berkanji, lihat artikel ini. Buah-buahan pilihan ialah buah sitrus, epal bermusim, pear, plum, dan beri masam juga berguna.
  • Langkah seterusnya ialah karbohidrat kompleks. Mereka boleh dimasukkan ke dalam menu setiap hari. Bijirin, pasta gandum durum, roti dedak dan bijirin penuh, dan roti dibenarkan 2-3 kali sehari.
  • Seterusnya - protein. Anda perlu makan 1-2 hidangan setiap hari. Penekanan harus diberikan pada daging lembu tanpa lemak, daging lembu, ayam, ayam belanda, telur, keju kotej, keju rendah lemak.
  • Langkah seterusnya ialah lemak. Yang paling berguna ialah minyak dan kacang yang tidak ditapis, biji, dan alpukat.
  • Di bahagian atas piramid terdapat karbohidrat ringkas dan gula-gula. Mereka harus dimakan sejarang mungkin dan tidak lebih daripada 75 g sehari. Madu dan buah-buahan kering adalah lebih baik. Tetapi lebih baik untuk mengelakkan pencuci mulut yang dibeli di kedai dengan lemak trans sama sekali.

Contoh menu untuk 2 hari

Hari 1

sayuran untuk sarapan pagi untuk penurunan berat badan
  • Sarapan pagi: oat dengan susu, separuh dan separuh air, pisang dan epal (50 g bijirin kering), teh
  • Snek: 200 g yogurt, pir
  • Makan tengah hari: 2 potong ayam belanda, soba rebus (40 g bijirin)
  • Makan malam: segelas kefir, sesudu dedak, sebiji epal.

Hari ke-2

menu buah-buahan dalam diet
  • Sarapan pagi: bubur bijirin dengan susu dan separuh setengah air dengan labu dan kayu manis, kopi, 2 keping coklat gelap
  • Snek: salad buah, teh dengan madu
  • Makan tengah hari: 130 g dada ayam panggang, 100 g kacang hijau kukus, tomato
  • Makan malam: 4 roti, segelas jus tomato.

Kontraindikasi, cadangan

petua berguna untuk menurunkan berat badan

Diet melibatkan pengambilan sejumlah besar sayur-sayuran yang mengandungi serat makanan. Serat mempunyai keupayaan untuk membengkak dalam usus dan membantu membersihkannya dan membuang bahan berbahaya terkumpul. Pada mulanya, serat boleh menyebabkan peningkatan pembentukan gas, tetapi dari masa ke masa badan menyesuaikan diri dan keadaan kembali normal.

Diet Piramid ialah diet sihat dengan pengambilan kalori yang terhad, jadi ia mempunyai sedikit kontraindikasi. Ini termasuk: kehamilan dan penyusuan, gangguan sistem endokrin, gangguan hormon, diabetes, penyakit gastrousus akut dan kronik. Rundingan dengan doktor adalah disyorkan!

Diet selama 7 hari tolak 10 kg. Dan keajaiban mempunyai peraturan

sayur-sayuran akan membantu anda menurunkan berat badan tambahan

Tiada siapa yang boleh kehilangan pound tambahan dengan gelombang tongkat ajaib. Untuk mencapai hasil yang serius anda perlu bekerja keras dan mengehadkan diri anda dengan banyak. Inti dari semua kaedah untuk menurunkan berat badan, yang boleh digabungkan dengan nama "Minus 10 kg dalam 7 hari" diet, turun kepada pengurangan maksimum dalam jumlah kalori yang digunakan dan kepelbagaian diet. Ini adalah 1-2 produk utama di mana diet 7 hari dibina, ditambah dengan sedikit sayur-sayuran atau buah-buahan segar.

Oleh kerana diet sedemikian adalah keras dan menimbulkan tekanan yang teruk dalam badan, untuk membantunya mengatasi beban dengan lebih baik, peraturan berikut mesti diikuti:

  • Elakkan sepenuhnya alkohol, kopi dan teh hitam.
  • Patuhi cadangan yang ditetapkan dengan tegas.
  • Hadkan aktiviti fizikal sebanyak mungkin.
  • Minum sekurang-kurangnya 2 liter air setiap hari (kecuali untuk diet yang mengenakan sekatan cecair).
  • Tidur sekurang-kurangnya 7-8 jam sehari.
  • Berhati-hati memantau kesihatan anda: pada tanda pertama kemerosotan, hentikan diet dengan serta-merta!

Penurunan berat badan yang cepat dan kekurangan kalori yang berpanjangan boleh menyebabkan kemudaratan yang serius kepada badan yang tidak bersedia. Untuk mengurangkan tekanan, tiga hari sebelum diet anda perlu mengehadkan atau mengelakkan sepenuhnya makanan berlemak dan bergoreng serta gula-gula. Keluar dari diet juga harus lancar - anda perlu meningkatkan pengambilan kalori secara beransur-ansur dalam tempoh 7 hari akan datang.

Penting! Sebelum memulakan diet, pastikan anda berunding dengan doktor anda. Jika anda mempunyai sebarang penyakit kronik, ia adalah kontraindikasi kategori untuk mana-mana diet yang dicadangkan!

Diet selama 7 hari - "tolak 7-10 kg"

Kaedah pemakanan yang membolehkan anda kehilangan sehingga 10 kg dalam seminggu direka untuk mereka yang mempunyai berat badan berlebihan kira-kira 30%. Sekiranya anda kekurangan 2-3 kg daripada ideal yang dihargai, anda tidak harus mempertimbangkan pilihan ini untuk menurunkan berat badan, lebih baik untuk memberi perhatian kepada hari puasa.

Diet soba selama 7 hari

diet soba untuk penurunan berat badan

Diet ini menggabungkan keberkesanan dan kelajuan penurunan berat badan dengan faedah maksimum untuk tubuh. Soba mengandungi banyak protein, yang meletakkannya pada tahap yang sama dengan daging dari segi nilai pemakanan. Di samping itu, soba mengandungi asid folik, perangsang yang berharga untuk menguatkan saluran darah.

Peraturan asas yang membentuk diet:

  • Selain daripada bubur soba, teh, air dan kefir dengan kandungan lemak 1. 5%, tiada apa yang perlu dimakan;
  • Untuk mengelakkan cecair daripada mengekalkan dalam badan, soba dimakan tanpa garam. Ia dituangkan dengan air mendidih dan kefir semalaman.
  • Anda boleh makan hanya sehingga 18. 00, selepas itu anda hanya minum kefir.
  • Sebelum makan, anda perlu minum segelas air pada suhu bilik untuk mengurangkan jumlah makanan yang anda makan.
  • Diet: setiap 2 jam dalam bahagian kecil sehingga 5 kali sehari.
  • Rizab vitamin diisi semula dengan mengambil kompleks multivitamin.
  • Untuk menurunkan berat badan dengan berkesan, anda memerlukan senaman yang kerap.

Menu. Ia termasuk hanya kuantiti bubur yang tidak terhad dan 1 liter kefir. Anda boleh minum sehingga 2-3 liter air sehari. Sebelum tidur, anda boleh minum 200 ml kefir.

Pilihan terapeutik memberikan kesan terapeutik yang bertujuan untuk membersihkan badan. Menurunkan berat badan sebanyak 4 kg dengan pilihan diet ini adalah bonus tambahan untuk pembersihan. Soba dituangkan dengan air mendidih semalaman, atau pada siang hari selama 5-6 jam.

Sebagai tambahan kepada soba, anda boleh menambah menu:

  • Semua buah-buahan kering kecuali kismis;
  • Teh, kopi tanpa gula 3-4 jam sebelum tidur;
  • Bubur oat 1-2 kali seminggu;
  • Madu dibubarkan dalam teh 1-2 kali seminggu;
  • Kefir, yogurt;
  • Salad tomato dan timun tanpa berpakaian dengan herba tambahan.

Contoh menu untuk hari ini:

  • Sarapan pagi - bubur soba tanpa bahan tambahan, 2-3 keping keju, 1/2 cawan keju kotej, kefir, yogurt;
  • Makan tengah hari – salad timun dan kubis segar, 150 g ayam, dikukus atau di dalam air;
  • Snek tengah hari – 1/2 cawan yogurt, sebarang buah kecuali pisang;
  • Makan malam - bubur tanpa bahan tambahan, sayur-sayuran dihiris.

Kelebihan dan kekurangan

kebaikan dan keburukan diet soba

Faedah diet:

  • Walaupun tanpa aktiviti fizikal, anda boleh mencapai penurunan berat badan sehingga 10 kg.
  • Serat berkesan membersihkan usus dan hati.
  • Diet menguatkan sistem kardiovaskular, tidak ada kesan sampingan.
  • Tiada had jumlah makanan yang dimakan.

Kelemahan diet soba:

  • Bilangan makanan yang dimakan terhad.
  • Risiko tekanan darah menurun ke tahap kritikal.
  • Terdapat bahaya pemburukan penyakit kronik, sakit kepala, dan peningkatan keletihan.

Untuk membetulkan kekurangan gula, jika sikap tidak peduli atau kelemahan muncul, anda boleh menambah beberapa buah kering ke bubur, makan sesudu kecil madu. Kontraindikasi. Kontraindikasi termasuk penyakit sistem pencernaan, penyusuan dan kehamilan, gangguan kardiovaskular, diabetes, kemurungan, aktiviti fizikal yang sengit.

Tolak 7 kg pada diet protein dalam 7 hari

produk diet protein

Diet sangat berkesan untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan tanpa bersenam. Diet adalah berdasarkan mengelakkan karbohidrat, yang membentuk deposit lemak. Banyaknya makanan berprotein membolehkan anda tidak berasa lapar.

Prinsip diet

Apabila menggunakan kaedah ini, hanya makanan protein yang kekal dalam diet; apabila diambil secara kerap, badan menjadi tertekan dan menggunakan simpanan lemak yang disimpan untuk tenaga. Penurunan berat badan berlaku kerana kehilangan cecair dan tisu lemak dari otot.

Produk yang dibenarkan dan dilarang

Diet termasuk lebih daripada 70 produk yang berbeza, berikut adalah beberapa daripadanya:

  • Daging tanpa lemak, jeroan, ayam tanpa kulit, ham;
  • Ikan, makanan laut;
  • Telur;
  • Produk tenusu rendah lemak;
  • Dedak;
  • Protein sayuran dalam bentuk keju tauhu;
  • Kicap, cuka wain, adjika;
  • Mustard, halia;
  • garam;
  • Lollipop tanpa gula, agar-agar.
produk protein untuk penurunan berat badan

Diet "Magic" - tolak 7 kg dalam 7 hari

Diet "Magic" memberikan hasil yang menakjubkan: anda kehilangan satu kilogram setiap hari. Dan ia dipanggil begitu kerana berat badan berlebihan mencairkan secara literal di hadapan mata kita. Kesannya adalah kuat: kanak-kanak perempuan dengan badan langsing kehilangan 6-7 kg dalam seminggu, kanak-kanak perempuan dengan badan padat kehilangan 12 kg atau lebih. Bilangan kilogram yang hilang mungkin berbeza-beza bergantung pada umur dan berat, gaya hidup, status kesihatan, tabiat buruk dan penyakit tertentu.

produk diet rendah karbohidrat

Diet ini adalah ketat dan tidak boleh digunakan oleh wanita hamil dan menyusu, kanak-kanak, remaja dan orang tua, orang yang mempunyai penyakit akut dan kronik saluran gastrousus, jantung dan saluran darah. Diet juga tidak disyorkan semasa tempoh senaman yang sengit. Menurunkan berat badan pada diet "Magic" sepatutnya menyeronokkan - bersabar, gunakan makanan yang sihat, dan nikmati proses dan jangkaan hasilnya.

Menurut prinsip tindakan, diet "Magic" adalah rendah karbohidrat, dan oleh itu memerlukan tahap tanggungjawab dan disiplin yang tinggi. Jika seseorang menurunkan berat badan tidak bersedia untuk mengikuti arahan dengan ketat, kesannya mungkin tidak ketara. Intinya adalah untuk mengehadkan dan mengecualikan kebanyakan produk biasa daripada menu. Asas diet pada diet ini adalah telur rebus dan sayur-sayuran.

Tempoh tidak boleh ditingkatkan - walaupun dengan toleransi yang baik, ia harus dipatuhi selama tidak lebih dari tujuh hari. Ulang - tidak lebih awal daripada sebulan kemudian. Anda harus meninggalkan idea untuk menurunkan berat badan pada diet "Magic" dan menamatkannya lebih awal daripada jadual jika anda berasa mengantuk, mudah marah, lemah, atau pening. Kemungkinan kemerosotan dalam kesihatan adalah kelemahan yang paling ketara. Kelebihannya termasuk penurunan berat badan yang cepat dan kos yang rendah. Produk yang disyorkan untuk dimakan dijual di mana-mana dan menelan kos beberapa sen.

makanan yang disyorkan untuk diet rendah karbohidrat

Peraturan pemakanan

Kebanyakan hidangan dilarang dalam tempoh ini. Pantang larang yang ketat dikenakan ke atas semua produk yang dihasilkan secara industri, daripada soda kepada sos dan sosej. Dilarang makan produk berlemak, goreng, tepung dan manis, asap, tin dan separuh siap, dan sebarang alkohol. Adalah disyorkan untuk menahan diri daripada merokok. Suasana yang baik dan tidur yang baik adalah satu kemestian.

Senarai makanan yang dibenarkan adalah sangat kecil: telur, keju rendah lemak dan keju kotej, sayur-sayuran bukan berkanji dan beberapa buah-buahan (sitrus, epal). Untuk membuat penurunan berat badan lebih cepat dan lebih mudah, pencipta diet menasihati berpegang pada menu yang dicadangkan. Membuat pelarasan anda sendiri tidak digalakkan - ini mengurangkan kesannya.

telur rebus lembut dalam diet

Menu untuk minggu ini

Setiap hari anda perlu makan 1-2 biji telur rebus (rebus atau rebus lembut). Produk ini membekalkan badan dengan protein dan nutrien penting. Sayur-sayuran menyediakan bekalan serat dan vitamin yang diperlukan. Serat menggalakkan fungsi usus yang normal, jadi ia sangat diperlukan dalam mana-mana diet.

Sayur-sayuran boleh dimakan mentah, direbus atau direbus. Makanan garam adalah dilarang. Minuman: teh hitam dan hijau tanpa gula, mineral dan air minuman tanpa karbon, kolak buatan sendiri tanpa gula atau minuman buah-buahan.

Hanya ada tiga kali makan. Makanan ringan tidak disediakan.

Hari 1

  • Sarapan: apa-apa minuman
  • Makan tengah hari: 2 telur rebus, sepotong keju rendah lemak
  • Makan malam: 200 g salad sayuran (berpakaian: setitik minyak dan jus lemon).

Hari ke-2

  • Sarapan: apa-apa minuman
  • Makan tengah hari: 1 telur rebus, 1 epal kecil
  • Makan malam: 1 biji telur rebus.

Hari ke 3

  • Sarapan: apa-apa minuman
  • Makan tengah hari: 1 telur, 150 g keju kotej rendah lemak
  • Makan malam: 200 g salad sayuran (berpakaian: setitik minyak dan jus lemon).

Hari ke 4

  • Sarapan: apa-apa minuman
  • Makan tengah hari: 1 telur rebus, 3 buah plum segar atau 6 buah prun
  • Makan malam: 1 biji telur rebus.

Hari ke 5

  • Sarapan: apa-apa minuman
  • Makan tengah hari: 1 telur rebus, 150 g kubis segar atau lobak merah (dicincang atau parut)
  • Makan malam: 1 biji telur rebus.

Hari ke 6

  • Sarapan: apa-apa minuman
  • Makan tengah hari: 2 telur rebus, 2 oren atau 2 epal
  • Makan malam: segelas kefir rendah lemak.

Hari ke-7

  • Sarapan: apa-apa minuman
  • Makan tengah hari: 1 oren, sepotong keju rendah lemak
  • Makan malam: 2 biji telur rebus.
telur rebus dalam diet

Berhenti berdiet

Ia perlu untuk keluar dari diet dengan lancar kerana dua sebab. Yang pertama ialah peralihan mendadak kepada makanan berlemak dan makanan kaya boleh menyebabkan gangguan pada saluran gastrousus. Kedua, kilogram yang hilang boleh kembali tidak lama lagi jika anda tidak terus mengikuti peraturan paling mudah dalam diet yang sihat. Penambahbaikan secara beransur-ansur tabiat pemakanan dalam kombinasi dengan senaman fizikal akan membolehkan anda mengekalkan kelangsingan yang baru anda temui untuk masa yang lama. Rundingan dengan doktor adalah disyorkan!

Diet paling berkesan di dunia. Diet terhad kalori - diet klasik

Diet yang menyekat kalori biasanya rendah lemak. Diet sedemikian yang paling popular adalah yang klasik. Ia telah digunakan selama lebih daripada 40 tahun dan disyorkan oleh kebanyakan masyarakat saintifik, itulah sebabnya ia mendapat namanya.

Menurut statistik, diet sedemikian boleh mengurangkan berat badan sebanyak 10 kg dalam 6 bulan atau sebanyak 10% selepas 18 minggu, tetapi selepas setahun setiap pesakit ke-3 kembali ke berat badan sebelumnya, dan selepas 3 tahun - dalam hampir semua.

Intipati diet klasik

Diet klasik ialah diet tinggi karbohidrat dengan kalori yang sepadan dengan tahap berat badan berlebihan. Nilai tenaga biasanya 1200-1500 kcal/hari. untuk wanita dan 1500-1800 kcal/hari. untuk lelaki. Berhubung dengan diet semasa, defisit kalori sebanyak 500 kcal/hari diandaikan, sambil mengehadkan pengambilan lemak semasa sebanyak 1/3. Dalam diet ini, kira-kira 60% tenaga datang daripada karbohidrat, kira-kira 25% daripada lemak dan 15% daripada protein.

Kelemahan, kesan sampingan, kesan jangka panjang diet klasik

Masalahnya ialah diet tinggi karbohidrat digabungkan secara empirik dengan penambahan berat badan dalam mekanisme hiperglikemia selepas makan dan rangsangan rembesan insulin, dengan pengumpulan karbohidrat seterusnya semudah lemak. Juga, diet ketat mengurangkan termogenesis dan meningkatkan kecekapan tenaga badan, jadi mereka tidak berkesan. Kesan sampingan diet ketat sebahagian besarnya berkaitan dengan jiwa.

Pemakanan sihat tanpa makan malam - 5 kg dalam seminggu!

mengelakkan makanan ringan

Seperti yang mungkin anda duga, diet seterusnya adalah berdasarkan prinsip pemakanan sihat, dan senjata utamanya adalah ketiadaan makan malam. Hidangan terakhir diambil tidak lewat dari jam 18: 00. Kesan sampingan positif diet ini ialah waktu tidur awal tanpa kosong dan tidak sihat tergantung di hadapan komputer atau TV. Secara umum, tidak digalakkan untuk mengganggu rutin harian biasa anda secara tiba-tiba. Di samping itu, anda perlu mematuhi dengan ketat senarai produk untuk hari itu dan tidak mengubahnya mengikut keinginan dan mood anda sendiri.

Adalah sangat penting untuk tidak mengambil garam dan gula sepanjang minggu, dan alkohol harus dielakkan sepenuhnya. Buah-buahan dalam menu tidak perlu dimakan dengan hidangan utama; adalah dinasihatkan untuk memakannya setengah jam sebelum makan, atau 30 minit kemudian. Di samping itu, setiap hari anda perlu minum sejumlah besar air pegun biasa.

hari pertama. Untuk sarapan pagi: 50 g ikan kukus, daun salad dengan sedikit minyak zaitun, segelas penuh 1% kefir. Untuk makan tengah hari: beberapa keping roti wholemeal, telur rebus, 90 g fillet ayam atau ayam belanda.

hari ke-2. Untuk sarapan pagi: 80 g daging lembu rebus, 1 kentang rebus, saderi tanpa had, lobak merah rebus dan teh hijau tanpa gula. Untuk makan tengah hari: 100 g keju kotej rendah lemak, segelas yogurt rendah lemak, 5 kurma dan oatmeal, direbus dalam air.

hari ke-3. Untuk sarapan pagi: 3 keping roti, 50 g dada ayam rebus dan segelas penuh sup ayam tanpa garam. Untuk makan tengah hari: 50 g daging lembu rebus, beberapa keping roti rai, sebiji oren, bayam tanpa had dan sebiji epal.

hari ke-4. Untuk sarapan pagi: segelas 1% kefir, soba rebus, tomato dengan minyak zaitun. Untuk makan tengah hari: segelas jus sitrus segar, nasi rebus, 100 g keju kotej dengan prun, kiwi dan limau gedang.

hari ke-5. Untuk sarapan pagi: telur rebus, 60 g daging lembu rebus, sepasang lada benggala manis dan satu timun. Untuk makan tengah hari: satu kentang rebus, dada ayam rebus, sepasang walnut, 3 pcs. aprikot kering, oren dan epal.

hari ke-6. Untuk sarapan pagi: 100 g ikan merah kukus, 100 ml sup ayam tanpa garam, 3 sudu besar. l. kacang hijau, sekeping roti rai dan teh hijau dengan madu (1 sudu kecil). Untuk makan tengah hari: tomato dan salad, dibumbui dengan biji bijan dan jus lemon, beras rebus perang; pencuci mulut sejam kemudian: pisang, kiwi, segelas susu skim.

hari ke-7. Untuk sarapan pagi: sepinggan soba dengan 60 g dada ayam rebus, 2 sudu besar. l. keju kotej rendah lemak dengan lada benggala, teh hitam dengan 1 sudu kecil. madu dan pencuci mulut segenggam kismis. Untuk makan tengah hari: 100 gram daging lembu rebus dengan lentil, 125 g yogurt rendah lemak tanpa bahan tambahan, 30 g badam.