Diet tembikai

Seorang gadis yang ingin menurunkan berat badan mengikuti diet tembikai yang lazat

Sejak zaman kanak-kanak, semua orang tahu tentang rasa juiciness dan menarik dari buah beri terbesar - tembikai. Ramai orang menantikan sepanjang musim panas apabila mereka dapat merasai sepotong makanan istimewa yang sejuk. Semasa musim, tembikai menjadi sangat biasa dan berpatutan untuk sebarang bajet, jadi buah beri ini menjadi ideal untuk pemakanan pemakanan.

Diet tembikai telah mendapat populariti kerana keberkesanan dan kemanisan yang tidak diragukan, kerana tidak begitu kerap anda dibenarkan makan makanan manis semasa program penurunan berat badan.

Intipati diet tembikai, ciri dan kelebihan utama

Musim panas hampir tiba, yang bermaksud sudah tiba masanya untuk melakukan pembersihan badan yang menyeluruh dan menurunkan berat badan dengan cepat. Tembikai manis dan berair mengikat dan mengeluarkan dari badan sejumlah besar toksin berbahaya, garam logam berat, toksin, radikal bebas, produk metabolik, serta cecair yang berlebihan. Menariknya, alahan terhadap tembikai sangat jarang berlaku, manakala penunjuk gastronomi (rasa, warna, aroma, kandungan kalori) kekal tinggi. Ya, seratus gram pulpa beri berair mengandungi hanya 35-40 kcal, yang agak kecil untuk produk manis. Selain itu, 90% jisim tembikai adalah cecair sihat yang mengandungi vitamin, mineral dan unsur surih. Nah, kord terakhir kesesuaian diet tembikai adalah penghadamannya yang sangat cepat dan perkumuhan tetap dari badan. Oleh itu, badan akan mula menghabiskan tenaga daripada sel-sel lemak untuk pembangunan dan aktiviti penting, menggalakkan penurunan berat badan.

Pakar mengatakan bahawa terima kasih kepada kemanisan dan sejumlah besar serat tumbuhan, diet tembikai agak mudah diterima tanpa rasa lapar yang melemahkan. Ini membolehkan anda kekal di atasnya selama 7 hari, di mana kira-kira 3-4 kg berat badan berlebihan hilang (walaupun, terutamanya disebabkan oleh penyingkiran cecair yang berlebihan dan toksin dari badan).

Bagaimana dan bila untuk berpegang pada diet? Pertama sekali, anda dirantai pada masa diet - Ogos-September, apabila beri ladang bermusim tanpa nitrat dan racun perosak muncul. Semasa tempoh diet tembikai, doktor menasihatkan anda untuk bercuti, kerana kesan diuretik buah beri memaksa anda untuk melawat bilik wanita dengan kerap, yang tidak begitu mudah untuk orang yang bekerja (terutamanya semasa melancong). Juga dalam tempoh ini adalah lebih baik untuk meminimumkan tekanan fizikal dan psikologi. Anda boleh menikmati berjalan di udara segar, yoga atau senaman pernafasan, tetapi masa yang selebihnya lebih baik dihabiskan dalam keadaan rehat pasif.

Adalah sangat penting untuk memilih tembikai yang sesuai untuk diet anda. Untuk memeriksa buah beri untuk kehadiran racun perosak dan nitrat, anda harus meletakkan sekeping pulpa tembikai dalam air kosong. Jika dalam masa 10-15 minit pulpa diedarkan ke atas permukaan air, ini bermakna bahawa nitrat mungkin telah ditambah kepadanya. Tembikai harus mengekalkan bentuknya. Dan jangan lupa tentang berat optimum buah beri - kira-kira 6-8 kg. Sekiranya berat tembikai anda kurang, ia mungkin tidak cukup manis, dan jika beratnya lebih, maka buah beri mungkin telah diisi dengan bahan yang diubah suai. Bagi kulit, ia harus padat dan tidak meninggalkan penyok. Jika anda meletakkan kuku anda di atasnya, hanya lapisan nipis paling atas sahaja yang akan terkelupas sedikit. Bunyi tembikai juga boleh menunjukkan kualiti buah beri. Jika anda menamparnya, anda akan mendengar bunyi deringan dan bergetar. Bunyi yang kusam menunjukkan produk berkualiti rendah. Untuk mengekalkan unsur-unsur bermanfaat dan kesegaran buah beri, simpan ia dipotong menjadi beberapa bahagian di dalam peti sejuk, selepas membungkusnya dalam filem berpaut.

Tempoh diet, sebagai peraturan, tidak melebihi 10 hari, dan kursus boleh diulang selepas sebulan, sementara musim "baldu" masih relevan.

Ciri-ciri berguna tembikai:

  1. Serat, yang terkandung dalam banyak buah beri berair, membantu mengikat dan mengeluarkan semua komponen berbahaya dari badan, serta cecair yang berlebihan, melegakan tisu daripada bengkak dan menggalakkan penurunan berat badan.
  2. Sel-sel kulit juga dibersihkan daripada toksin dan garam, yang membantu memperbaharui epidermis, memberikan penampilan yang lebih sihat dan segar. Proses yang sama berlaku dengan rambut dan kuku kerana kandungan kalsium dan kalium yang mencukupi dalam pulpa.
  3. Tembikai menghasilkan kesan diuretik, yang menggalakkan pembersihan halus buah pinggang, saluran diuretik dan badan secara menyeluruh. Ini juga menjadikan buah beri sebagai komponen antipiretik yang sangat baik.
  4. Tembikai membantu membersihkan hati dari toksin dengan lembut.
  5. Membantu menstabilkan paras kolesterol dalam darah.
  6. Penghadaman dan peristalsis bertambah baik. Tembikai membantu mengelakkan sembelit dan masalah usus yang lain.
  7. Asid folik mempunyai kesan positif ke atas kadar metabolisme dan juga membantu pada peringkat awal kehamilan dan semasa penyusuan.
  8. Tembikai mengandungi jumlah zat besi yang mencukupi, yang menjadikannya makanan penting untuk anemia. Magnesium dalam buah beri menormalkan fungsi buah pinggang.
  9. Biji tembikai juga sesuai untuk pemakanan - ia adalah ubat semula jadi terhadap parasit dalam badan.

Kelebihan utama diet tembikai:

  • Semasa musim, bahan utama tersedia pada setiap masa dan untuk setiap bajet;
  • Buahnya manis, enak dan mengenyangkan dengan sempurna, jadi anda tidak akan berasa sangat lapar atau mahu memecahkan diet anda;
  • Berat badan dikurangkan secara sederhana, manakala badan dibersihkan secara menyeluruh daripada bahan berbahaya dan air berlebihan;
  • Diet berkesan - dalam seminggu "pada tembikai" anda kehilangan kira-kira 3-4 kilo tambahan, bergantung pada berat badan awal, gaya hidup dan ciri-ciri individu badan;
  • Metabolisme mempercepatkan ke tahap yang diperlukan;
  • Tubuh terbiasa makan bahagian kecil, jumlah perut berkurangan, yang membolehkan anda merekodkan hasil diet untuk masa yang lama;
  • Keadaan kulit, rambut, kuku, dan kulit bertambah baik.

Menu dan pilihan untuk diet tembikai

Terdapat beberapa pilihan untuk diet tembikai. Sesetengah mencadangkan makan hanya pulpa tembikai, tetapi yang lain adalah kompleks dan membolehkan anda mencairkan menu dengan produk sihat yang lain. Antaranya, sudah tentu, adalah tenusu rendah lemak dan produk susu yang ditapai, cecair sihat (teh hijau, rebusan herba, jus segar, smoothie, minuman buah-buahan, nektar, air kosong tanpa gas dan garam), bijirin kukus (soba, coklat). nasi, oat), telur ayam , daging tanpa lemak, ikan, makanan laut dan ayam, serta sayur-sayuran dan buah-buahan.

Terlepas dari diet yang dipilih, item berikut tidak boleh ada dalam menu:

  • Makanan pedas dan berlemak, digoreng dalam minyak dan dibakar;
  • Sosej, daging salai, sosej;
  • Produk masin (air garam, perapan, makanan dalam tin);
  • Daging dan ikan berlemak, jeroan;
  • Makanan berkanji (kentang, beberapa sayuran);
  • Produk roti gandum, pasta, pastri;
  • Gula-gula, pencuci mulut, jem, produk konfeksi;
  • Minyak haiwan dan sayuran, krim masam, pembalut, sos, marjerin, sapuan roti, sapuan, mayonis;
  • Produk separuh siap, makanan siap dalam bentuk serbuk, makanan ringan industri (kerepek, keropok), pelbagai makanan segera (kentang goreng, burger);
  • Garam dan gula dalam bentuk tulennya, bahan tambahan makanan lain, kecuali rempah dan perasa organik (tanpa garam);
  • Cecair berbahaya (minuman yang mengandungi tenaga dan kafein, batang kopi dan coklat, jus berbungkus, minuman beralkohol);
  • Produk tembakau.

Mari teruskan terus ke pelbagai pilihan untuk diet tembikai.

Tembikai mono-diet selama 1-3 hari

Pilihan yang paling berkesan dan popular, yang juga dikenali dengan nama lain: "hari puasa tembikai. "Penurunan berat badan semasa diet mono adalah kira-kira 1 kg sehari, yang sangat agresif untuk badan. Pilihan ini sesuai untuk penurunan berat badan yang cepat sebelum peristiwa penting atau perjalanan ke laut, tetapi tidak disyorkan untuk berpegang padanya selama lebih daripada 3 hari. Menu semasa diet terdiri daripada pulpa tembikai, teh hijau, infusi herba dan air kosong tanpa gas atau garam. Isipadu pulpa yang digunakan dikira berdasarkan berat seseorang (bahagi berat badan dalam kg dengan 10 dan nombor yang terhasil akan menunjukkan bilangan kilogram beri yang dibenarkan setiap hari).

Anda mesti bersedia bahawa diet mono agak sukar untuk bertolak ansur, ia lapar dan tidak seimbang, jadi sangat dinasihatkan untuk mengambil suplemen biologi dan kompleks vitamin-mineral.

Anda boleh berpegang pada diet selama 3 hari pada kali pertama, dan kemudian secara teratur menghabiskan 1 hari puasa seminggu pada tembikai.

Diet tembikai kompleks selama 5 hari

Pilihan terbaik yang membolehkan anda kehilangan kira-kira 2 kg tanpa membahayakan kesihatan anda dan tanpa rasa lapar. Diet terdiri daripada 4 snek penuh, dan yang terakhir perlu diambil 2-3 jam sebelum waktu tidur. Rejim minuman harus terdiri daripada sekurang-kurangnya 2 liter cecair sihat setiap hari.

Contoh menu diet tembikai untuk sehari:

  • Kami bersarapan dengan sebahagian besar 5% keju kotej yang ditekan tanpa gula dan krim masam. Kami membasuh sarapan pagi dengan biji kopi asli atau teh hijau dengan sepotong lemon. Satu kilogram pulpa tembikai juga disertakan.
  • Untuk makan tengah hari kami menyediakan hidangan sampingan bubur - kira-kira 250 g soba atau beras perang yang tidak digilap. Kami makan 1 kg pulpa tembikai.
  • Untuk makan tengah hari, kita boleh sekali lagi snek keju kotej rendah lemak atau roti bakar bijirin penuh dengan sepotong keju keras. Sekilogram tembikai juga disertakan.
  • Untuk makan malam kita masak nasi perang kukus. Kami makan kg pulpa.
  • 2 jam sebelum tidur kita boleh membenarkan diri kita 1 kg lagi pulpa tembikai.

Jika anda bosan dengan pulpa, anda boleh membuat jus segar dari buah beri dan menggantikan beberapa snek "tembikai" dengannya.

Diet tembikai kompleks selama seminggu

Pilihan optimum dan lembut yang akan membantu anda menyingkirkan 3 kg berat badan berlebihan dengan menu yang sihat dan lazat. Diet terdiri daripada 3 hidangan penuh, dan kami cuba mengambil yang terakhir beberapa jam sebelum waktu tidur. Kesan diuretik buah beri hanya akan menghalang anda daripada tertidur jika anda snek pada tembikai pada waktu malam.

Contoh menu untuk 1 hari:

  • Sarapan termasuk sebahagian daripada keju kotej rendah lemak, 1 telur ayam rebus, bubur bijirin penuh dengan air dari bijirin yang sihat (nasi liar, soba, oat);
  • Kami makan tengah hari dengan protein, sebagai contoh, fillet ayam rebus atau daging lembu rebus. Kami juga menyediakan salad sayuran ringan dengan herba, yang boleh dibumbui dengan minyak zaitun dan jus lemon.
  • Makan malam terdiri daripada 2-3 kg pulpa tembikai.

Bagaimana untuk melepaskan diet tembikai

Anda harus meninggalkan diet ini, seperti yang lain, dengan bijak, berhati-hati dan secara beransur-ansur. Sebagai peraturan, tempoh pengeluaran adalah dari 5 hingga 10 hari, bergantung pada tempoh diet. Pertama sekali, kami memperkenalkan karbohidrat perlahan ke dalam menu (roti bijirin penuh, bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan, beri), protein (daging tanpa lemak, jeroan, ikan, makanan laut, tenusu dan produk susu yang ditapai), serta lemak sihat (biji benih). , kacang, zaitun atau biji rami). minyak). Kami juga terus mengambil tembikai dalam jumlah kira-kira 2 kg sehari sehingga akhir musim. Jangan lupa tentang minum diet anda untuk mengekalkan metabolisme yang sihat.

Apabila meninggalkan diet, tambahkan aktiviti fizikal sederhana kepada pemakanan yang betul - berenang, berlari, berjalan, yoga, Pilates, menari, aerobik, senaman pernafasan.

Yogurt buatan sendiri, salad buah-buahan dengan pembalut susu yang ditapai, pisang-protein shake, jisim dadih, marshmallow, buah-buahan kering, marmalade dan kuki kering bijirin penuh akan berguna sebagai gula-gula apabila meninggalkan diet.

Contoh menu untuk berhenti diet tembikai:

  • Kami bersarapan dengan bubur nasi dengan susu, 1 biji telur rebus, roti bakar bijirin penuh dengan salmon masin ringan.
  • Snek – pir atau epal, jus sitrus.
  • Untuk makan tengah hari kami menyediakan sup sayur-sayuran dengan kepingan ayam, salad Yunani dan sebahagian daripada daging lembu rebus dalam krim masam rendah lemak (kira-kira 100 g).
  • Snek – beberapa kek keju atau keju kotej dengan beri.
  • Makan malam biasanya terdiri daripada 2 kg tembikai. Selain itu, anda boleh makan 1 biji telur rebus atau sepotong coklat gelap.

Kelemahan diet tembikai dan kontraindikasi

Malangnya, diet yang lazat dan menarik itu tidak boleh sepenuhnya tanpa kelemahan. Mereka yang menurunkan berat badan mencatatkan kelemahan diet tembikai berikut:

  1. Kehadiran kesan sampingan berupa kembung perut, gangguan najis, kembung perut, ketidakselesaan pada buah pinggang dan hati. Semasa mono-diet, sakit kepala, loya, lemah, kehilangan kekuatan, kerengsaan, sikap tidak peduli, dan gugup juga diperhatikan.
  2. Kehadiran sejumlah besar kontraindikasi.
  3. Diet adalah bermusim, kerana anda boleh menikmati tembikai semula jadi selama tidak lebih daripada 1. 5 bulan.
  4. Badan tidak mendapat protein yang mencukupi, yang boleh menjejaskan prestasi sukan secara negatif dan menyebabkan pembaziran otot.
  5. Ia perlu mengambil suplemen biologi dan kompleks vitamin-mineral.
  6. Penurunan berat badan berlaku terutamanya disebabkan oleh penyingkiran cecair yang berlebihan dari badan, jadi pada akhir kursus, kilogram yang hilang mungkin kembali.
  7. Diet tembikai dalam jumlah sedemikian cepat menjadi membosankan, jadi kemungkinan pecahnya meningkat.

Diet, seperti yang dinyatakan di atas, juga mempunyai kontraindikasi yang mencukupi. Diet dilarang dalam beberapa kes:

  • Penyakit buah pinggang kronik (batu, pyelonephritis dan lain-lain), serta sistem perkumuhan dan genitouriner;
  • Penyakit saluran gastrousus, seperti ulser, gastritis, kolitis, peningkatan keasidan perut, pankreatitis;
  • Kehadiran tindak balas alahan terhadap komponen utama diet, khususnya kepada tembikai;
  • Bulan-bulan terakhir kehamilan, serta sekatan pada tempoh laktasi;
  • Warga tua, kanak-kanak dan remaja;
  • Gangguan sistem endokrin;
  • Kehadiran diabetes mellitus pada mana-mana peringkat;
  • Kecenderungan badan untuk mengekalkan cecair;
  • Penyakit metabolik.