Diet untuk pankreatitis akut dan kronik

Rawatan dan diet untuk pankreatitis pankreas, menu sampel dan ciri lain pemakanan pesakit adalah isu yang tidak boleh diabaikan. Semasa eksaserbasi, diet sangat terhad; semasa tempoh remisi, pesakit boleh membenarkan dirinya sendiri beberapa variasi.Untuk mengawal diet anda, adalah disyorkan untuk membuat senarai hidangan untuk minggu ini; ini akan menjadikan makanan berbeza-beza dan lazat, dan mengelakkan kerosakan yang tidak diingini dan pengambilan makanan yang dilarang.

Pankreas yang meradang dengan pankreatitis

Prinsip pemakanan

Pankreatitis, gejala dan rawatan, diet semasa pemburukan dan remisi adalah isu yang membimbangkan semua orang yang mempunyai masalah dengan saluran gastrousus.

Penyakit ini sering berlaku kerana pemakanan yang tidak baik.

Penyalahgunaan makanan berlemak dan bergoreng, pengambilan alkohol yang berlebihan menyebabkan sakit perut, serangan loya, dan kemerosotan umum dalam kesihatan. Ini berlaku kerana perubahan keasidan dalam usus kecil, dengan lebihan enzim dan toksin. Sekiranya tiada rawatan yang mencukupi, penyakit itu berkembang, dan tanda-tanda ciri menjadi lebih jelas. Semasa eksaserbasi, keadaan pesakit merosot secara mendadak, selepas serangan berlalu, pesakit secara beransur-ansur mula berasa lebih baik. Mengikuti diet seimbang akan membantu mempercepatkan permulaan remisi. Rawatan pada orang dewasa dan kanak-kanak dilengkapkan dengan mengambil ubat-ubatan yang ditetapkan oleh doktor.

Pemakanan terapeutik untuk pankreatitis adalah kunci untuk menormalkan fungsi pankreas.

Produk yang dipilih dengan betul tidak merengsakan saluran gastrousus, menyediakan badan dengan jumlah protein, karbohidrat, lemak dan vitamin yang diperlukan. Menu bergantung pada peringkat penyakit. Semasa eksaserbasi, puasa lengkap disyorkan, maka diet secara beransur-ansur berkembang. Doktor yang merawat harus menerangkan apa yang anda boleh makan dengan pankreatitis. Anda perlu berpegang kepada diet yang ketat selama enam bulan, kemudian anda boleh beralih kepada jadual makan yang lebih santai. Walau bagaimanapun, makanan yang dilarang harus dielakkan walaupun dalam fasa kronik. Mereka boleh mencetuskan serangan, selepas itu rawatan perlu dimulakan semula.

Pesakit pankreatitis perlu makan dengan kerap, dalam bahagian kecil. Adalah lebih baik untuk membahagikan diet harian kepada 4-5 hidangan; sebelum tidur, anda boleh makan buah, minum jus sayuran atau apa-apa minuman susu yang ditapai tanpa gula. Puasa dan banyak mengurangkan bahagian tidak disyorkan; penolakan untuk makan hanya perlu pada permulaan penyakit atau selepas serangan teruk. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh makan berlebihan; melebihi pengambilan kalori harian memburukkan penghadaman, menimbulkan masalah dengan najis dan boleh menyebabkan ketidakselesaan pada pankreas. Adalah disyorkan untuk membincangkan semua nuansa pemakanan dengan pankreatitis dengan doktor anda.

Makanan mesti disediakan setiap hari; adalah lebih baik untuk mengelak daripada mengunjungi restoran di mana tiada cara untuk mengawal kesegaran makanan dan komposisi hidangan. Diet terapeutik termasuk hidangan yang dikukus, direbus, dibakar dalam ketuhar atau gelombang mikro. Pemakanan yang betul diperlukan untuk penyerapan normal ubat-ubatan. Sebagai contoh, apabila mengambil suplemen enzim, diet harus mengecualikan makanan berasid dan lemak haiwan.

Menu untuk eksaserbasi

Serangan akut pankreatitis adalah sebab yang baik untuk dimasukkan ke hospital. Rawatan lanjut dijalankan di bawah pengawasan doktor.

Dalam 3 hari pertama selepas serangan, adalah dinasihatkan untuk mengekalkan diet kelaparan, memberi rehat kepada pankreas.

Air beras, air mineral, infusi rosehip dan teh herba yang lemah akan membantu mengekalkan kekuatan. Minum 5-6 gelas cecair sehari, ini merangsang penyingkiran toksin dan mengurangkan tahap keasidan. Dalam sesetengah kes, pentadbiran intravena penyelesaian yang menyokong badan disediakan.

Selepas 2 hari, diet yang ketat membolehkan anda memasukkan hidangan baru dalam diet anda: lobak merah rebus parut, kentang tumbuk atau zucchini, bebola daging atau soufflé dari ikan tanpa lemak atau fillet ayam. Dalam tempoh ini, bubur cecair dengan air, sup sayuran tulen, dan jeli buatan sendiri berguna. Jika kesihatan anda mengizinkan, anda boleh memasukkan sayur-sayuran dan buah-buahan kukus ke dalam diet anda.

Diet yang lembut untuk pankreatitis pada orang dewasa dan kanak-kanak melibatkan bahagian kecil dan makan sekurang-kurangnya 4 kali sehari. Semasa tempoh akut, adalah perlu untuk mengecualikan hidangan yang terlalu panas; kesederhanaan harus diperhatikan dengan garam, gula, dan rempah. Semua makanan disediakan di rumah dan tidak boleh disimpan untuk jangka masa yang lama.

Produk Terlarang

Dalam pankreatitis akut atau kronik, pemakanan harus mematuhi cadangan doktor yang hadir. Anda perlu berhati-hati apabila memilih produk. Terdapat hidangan yang perlu dikecualikan secara kekal daripada menu. Senarai perhentian termasuk:

  • lemak sayuran dan haiwan terhidrogenasi;
  • perasa dan rempah panas;
  • makanan istimewa salai dan sosej;
  • makanan dalam tin;
  • hidangan yang dimasak digoreng atau di atas api terbuka;
  • gula-gula industri;
  • minuman berkarbonat;
  • alkohol dalam sebarang bentuk;
  • cendawan;
  • sup tulang dan daging yang kuat;
  • makanan segera;
  • produk separuh siap yang dilapisi tepung roti;
  • daging merah berlemak.

Semasa eksaserbasi, senarai makanan yang dilarang berkembang dengan ketara. Ia termasuk hidangan yang boleh dimakan semasa remisi, memberi tumpuan kepada keadaan umum pesakit. Dalam tempoh akut, perlu dikeluarkan dari diet:

  1. Buah-buahan dan beri manis:anggur, buah tin, pear, kurma. Ini terpakai kepada kedua-dua buah-buahan segar dan pelbagai pencuci mulut berdasarkannya.
  2. Kekacang:kacang soya, kacang, kekacang, lentil. Produk dari kategori ini tidak disyorkan untuk dimakan walaupun selepas rawatan haba.
  3. Makanan yang direbus, dibakar atau digoreng.Mereka menyebabkan peningkatan rembesan jus gastrik, yang tidak diingini dalam pankreatitis akut.
  4. Mana-mana sayur-sayuran dan buah-buahan segar.Mereka mesti direbus atau dikukus.
  5. Makanan berasid:perapan, sauerkraut, industri atau sos buatan sendiri.

Semua produk di atas dikeluarkan daripada diet selama sekurang-kurangnya enam bulan. Masa diet terapeutik yang lebih tepat bergantung pada cadangan doktor dan keadaan individu pesakit.

Apa yang perlu dimakan untuk pankreatitis kronik

Doktor yang merawat mesti memahami cara makan dengan betul apabila pankreatitis telah menjadi kronik. Sebelum ini, penyakit sedemikian menyiratkan tujuan tertentu - jadual diet 1. Jadual pertama tidak termasuk makanan berlemak dan goreng, membenarkan jumlah telur, makanan bakar, daging tanpa lemak dan ikan yang sederhana.

Item wajib ialah sejumlah besar cecair.

Adalah berguna untuk memasukkan dalam diet harian anda sup tulen dan mengisi dengan sup ayam atau sayur-sayuran yang lemah, bubur cair dengan air atau susu skim, jus yang baru diperah, air mineral dan teh herba. Di rumah, anda boleh menyediakan minuman buah tanpa gula dari beri segar atau beku, kompot dari buah-buahan segar dan buah-buahan kering, dan jeli cair.

Terapi diet moden membayangkan penggredan yang berbeza. Daripada menomborkan jadual, singkatan abjad telah diperkenalkan, manakala set asas produk yang disyorkan untuk penyakit tertentu kekal hampir tidak berubah. Untuk penyakit pankreas, diet protein tinggi (diet protein tinggi) atau SB (diet lembut) adalah sesuai. Pilihan pertama disyorkan semasa tempoh remisi, yang kedua ditunjukkan untuk pesakit yang berisiko diperparah. Diet dibangunkan secara individu, dengan mengambil kira keadaan pesakit.

Produk yang dibenarkan untuk penyakit kronik

Apabila memutuskan apa yang anda boleh makan dengan pankreatitis kronik, anda harus memberi tumpuan kepada cadangan pakar. Senarai produk agak luas, tetapi untuk mengelakkan pemburukan adalah perlu untuk mematuhi dengan ketat jumlah yang disyorkan. Skala dapur yang tepat akan membantu anda menentukan had harian anda. Peraturan untuk membuat menu selama seminggu untuk pankreatitis membayangkan piawaian berikut:

  • gandum kering atau roti bijirin: tidak lebih daripada 300 g sehari;
  • lemak: 80 g (had ini termasuk tenusu dan lemak haiwan yang terkandung dalam produk semula jadi);
  • telur: tidak lebih daripada 4 keping seminggu.

Di samping itu, diet harian anda harus termasuk:

  • daging ayam tanpa lemak tanpa kulit (ayam, ayam belanda);
  • ikan laut dan sungai rendah lemak (cod, pollock, pike, pike perch);
  • susu dan produk susu yang ditapai (keju kotej, kefir, Varenets, susu panggang yang ditapai, yogurt tanpa pemanis dan bahan tambahan);
  • bubur dari bijirin bijirin penuh (soba, beras, bijirin, barli mutiara, oat).

Pemakanan diet untuk pankreatitis pada orang dewasa dan kanak-kanak melibatkan peningkatan beransur-ansur dalam jumlah sayur-sayuran dan buah-buahan. Adalah wajar mengikuti diet vegetarian selama beberapa hari; ini amat berguna untuk orang yang mempunyai berat badan berlebihan. Untuk pankreatitis, menu harus termasuk:

  1. lobak merah.Sumber karotena, serat pemakanan yang berharga. Digunakan segar atau direbus untuk menyediakan salad, sup tulen, soufflé dan kaserol. Jus lobak merah yang baru diperah dengan setitik minyak zaitun atau krim adalah berfaedah.
  2. Kentang.Kaya dengan kalium dan natrium, mudah dihadam, membantu mengurangkan keasidan. Adalah lebih baik untuk menghidangkan sayuran akar sebagai puri. Kentang akan menjadi hidangan sampingan yang sangat baik, asas untuk sup berkhasiat. Ia tidak disyorkan untuk menggoreng, menggoreng atau memanggangnya.
  3. Zucchini.Mereka mengandungi minimum kalori, kaya dengan kalium, dan mempunyai kesan pencahar yang ringan. Sesuai untuk menyediakan mi sayur-sayuran, pelbagai rebusan, sup, kaserol dan puri. Padankan dengan baik dengan sayur-sayuran, daging dan ikan lain.
  4. buah epal.Sumber vitamin C, kalium, zat besi. Ia digunakan untuk menyediakan jus segar, kolak, dan pelbagai pencuci mulut dengan kandungan gula yang minimum. Adalah lebih baik untuk menggunakan varieti tempatan dengan rasa manis yang kaya (Antonovka, Ranet).
  5. pisang.Kaya dengan kalium, vitamin B, asid amino yang berharga. Mereka mudah dihadam dan tidak menyebabkan peningkatan keasidan. Adalah lebih baik untuk makan segar; ia boleh dimasukkan ke dalam salad buah-buahan, smoothie, puri dan soufflé.

Contoh menu untuk minggu ini

Menu untuk pankreatitis harus bervariasi yang mungkin. Adalah dinasihatkan untuk membuat senarai runcit terlebih dahulu dan menyediakan makanan segar setiap hari. Jadual termasuk diet anggaran; adalah penting untuk memastikan hidangan tidak berulang terlalu kerap.

Lebih menarik diet, semakin kurang godaan untuk makan makanan istimewa dari senarai yang dilarang dan berisiko mendapat serangan baru.

Pesakit mesti memutuskan cara makan semasa pankreatitis, tetapi sebelum membuat menu anda sendiri untuk seminggu, anda harus berunding dengan doktor anda.

Hari dalam seminggu Sarapan pagi makan malam Snek petang makan malam
Isnin Bubur soba, minuman chicory. Salad hijau, sup brokoli, ikan kod bakar, kompot buah kering. Jeli buah. Pasta tentera laut, teh rosehip.
Selasa Kaserol keju kotej dengan kismis, teh hijau. Sup dengan bebola daging, pilaf dengan sayur-sayuran, jus beri. Keju soya, biskut. Rebus sayur, koko.
Rabu Oatmeal. Salad bit, sup ayam, potongan daging lembu dengan kentang tumbuk, jus epal. Epal bakar. Souffle ikan, roti bakar, teh.
Khamis Telur dadar dengan sayur-sayuran, roti bakar, teh. Salad lobak merah, sup kubis hijau, bebola daging, kompot epal. Aprikot kering, badam. Rebus zucchini, teh rosehip.
Jumaat Kek keju dengan krim masam, minuman chicory. Salad kubis segar, sup brokoli, ikan kod dengan kentang, jus kranberi. Jeli beri, biskut. Sushi buatan sendiri, teh hijau.
Sabtu Keju kotej, minuman yang diperbuat daripada chicory. Salad buah, sup kubis tanpa lemak, gulungan kubis, jeli susu. Keju Lenten, anggur. Tumis ayam, teh herba.
Ahad Bubur millet, teh dengan susu. Salad tomato dan timun, sup ikan, terung tumis, kolak aprikot kering. Souffle epal. Pasta dengan makanan laut, teh.

Makanan untuk pankreatitis harus disediakan baru dan tidak boleh disimpan di dalam peti sejuk. Untuk menyediakan hidangan untuk setiap hari, jangan gunakan produk separuh siap yang dilapisi tepung roti yang mengandungi jumlah garam, gula atau lemak yang berlebihan. Satu-satunya pengecualian adalah produk khas untuk pesakit pankreatitis, dijual di jabatan pemakanan perubatan. Mereka mempunyai komposisi yang seimbang dan tidak mengandungi bahan pengawet tiruan, pewarna, penambah rasa dan bahan berbahaya yang lain. Penyediaan daging, ikan atau sayur-sayuran sesuai antara satu sama lain dan boleh menjadi bahan untuk hidangan buatan sendiri yang lazat dan sihat.

Diet selepas pankreatitis boleh dikatakan tidak berbeza daripada menu yang disyorkan untuk pesakit kronik. Walaupun doktor telah memutuskan bahawa pesakit tidak lagi berisiko untuk memburukkan lagi, anda tidak boleh menikmati makanan berlemak, masin dan manis.

Pankreas adalah organ yang sangat sensitif; setiap serangan memberi kesan negatif kepada keadaannya, meningkatkan risiko komplikasi.

Pada siang hari anda perlu minum banyak cecair, dan kurangkan jumlahnya pada waktu petang untuk mengelakkan bengkak.

Resipi sihat

Resipi diet untuk pankreatitis adalah mudah; hidangan mengandungi bahan minimum. Belajar memasak makanan yang sihat dan lazat tidaklah sukar. Sebagai permulaan, anda harus memperoleh satu set alat dan peralatan yang diperlukan. Set berguna berikut akan membantu menyediakan menu yang ideal untuk pesakit:

  • dandang berganda;
  • ketuhar gelombang mikro moden dengan fungsi penaik;
  • acuan bahagian;
  • menyukat perkakas dengan skala untuk sukatan bahan yang tepat;
  • skala dapur yang membolehkan anda melaraskan saiz bahagian;
  • pengisar untuk membuat puri, souffle, smoothie dan mousses.

Apabila menyediakan makanan, anda perlu mengurangkan jumlah gula, garam, dan rempah panas. Hidangan yang disediakan dengan betul akan menjadi lazat tanpa bahan tambahan tiruan; ia cukup untuk memberi rasa kepadanya dengan herba, minyak sayuran yang tidak ditapis, madu dan bahan-bahan sihat yang lain.

  1. Minuman rosehip.Mengandungi jumlah asid askorbik yang diperlukan, membantu merawat pankreatitis di peringkat kronik atau akut. Untuk menyediakan segenggam buah beri kering, tuangkan 1 liter air mendidih dan biarkan dalam termos selama beberapa jam. Sebelum diminum, minuman itu boleh dimaniskan dengan menambah 1 sudu kecil. madu asli. Infusi yang sama boleh disediakan dari beri hawthorn atau chokeberry.
  2. Isi ayam.Payudara tanpa kulit dipotong memanjang dan diletakkan di atas pinggan. Setiap hidangan ditaburkan dengan sedikit garam laut yang dicampur dengan herba kering: rosemary, thyme, saderi, pasli. Fillet dibakar dalam ketuhar gelombang mikro selama 10 minit. Anda boleh menghidangkannya bersama kentang tumbuk atau kembang kol kukus.
  3. Brokoli dan sup kembang kol.Anda boleh menggunakan makanan segar atau beku untuk menyediakannya. Perbungaan dibahagikan kepada bahagian kecil dan direbus dalam sedikit air. Apabila kubis menjadi lembut, tuangkan sup ke dalam mangkuk pengisar dan haluskannya. Hidangan siap masin sedikit, sedikit minyak zaitun dan crouton gandum buatan sendiri ditambah.
  4. Kaserol sayur.Zucchini, kentang dan lobak merah dibasuh, dikupas dan dipotong menjadi kepingan yang sangat nipis. Ia adalah mudah untuk memotong sayur-sayuran dengan penghiris khas atau pisau mengupas. Plat nipis diletakkan dalam bentuk tahan panas, digris ringan dengan minyak sayuran. Setiap lapisan ditaburi dengan herba aromatik dan ditaburi sedikit minyak. Garam ditambah dalam kuantiti yang minimum. Hidangan diletakkan di dalam ketuhar dan dibakar sehingga sayur-sayuran lembut. Permukaan kaserol ditaburkan dengan keju parut rendah lemak dan diletakkan di dalam ketuhar selama 2 minit lagi. Anda boleh menghidangkan sayur-sayuran sendiri atau sebagai ulam untuk ayam dan ikan.

Pemakanan yang betul untuk pankreatitis pankreas akan membantu mengelakkan kesakitan, hilang upaya dan kemasukan ke hospital kecemasan. Tugas doktor dan pesakit adalah untuk mencapai remisi jangka panjang dan mengecualikan serangan baru. Doktor yang merawat akan dapat menjelaskan apa yang boleh dan tidak mungkin untuk pankreatitis, mengesyorkan makanan yang paling sihat dan membantu anda membuat menu yang seimbang.